علیرغم داشتن اطلاعات زیادی در مورد بهینه سازی صفحات وب برای صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs)، یک چیز وجود دارد که گوگل ارائه نمی دهد:

مستندات رسمی در مورد Navboost.

گوگل اخیرا وجود این سیگنال رتبه بندی را تأیید کرده است و آنچه را که بسیاری مدت ها باور داشتند تأیید می کند: نحوه کلیک کاربران در لیست نتایج جستجو بر رتبه بندی شما تأثیر می گذارد.

اگر با Navboost آشنا نیستید نگران نباشید. تعداد کمی از افراد خارج از گوگل قبل از اینکه پاندو نایاک، معاون جستجو در گوگل، آن را در جلسات ضد انحصار غول جستجو در سال 2023 در ایالات متحده مطرح کند، نام آن را شنیده بودند. با این حال، Navboost پیامدهای قابل توجهی برای استراتژی های بهینه سازی موتور جستجو (SEO) شما دارد، بنابراین تا زمانی که شما را به سرعت بالا می برم، دست و پنجه نرم کنید.

در این مقاله، توضیح خواهم داد که Navboost چیست، چگونه بر رتبه بندی جستجوی شما تأثیر می گذارد و راه هایی که می توانید سایت خود را برای همسویی با الگوریتم های گوگل بهینه کنید.

Navboost چیست؟

Navboost یک سیگنال رتبه بندی گوگل است که تعامل کاربر با محتوای شما را در SERP ها ردیابی می کند. سپس سیگنالی در مورد ارتباط صفحات نمایش داده شده در نتایج جستجو به گوگل ارسال می کند. این سیگنال بر رتبه بندی جستجو تأثیر می گذارد – هرچه کاربران بیشتر روی قطعه جستجوی شما کلیک کنند و با محتوای شما تعامل داشته باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که صفحه وب شما هدف جستجوی آنها را برآورده کند و با پرس و جو مرتبط باشد.

گوگل اغلب انکار کرده است که رفتار کاربر بر رتبه بندی تأثیر می گذارد، به همین دلیل است که کشف Navboost حلقه های سئو را سر و صدا کرده است. طبق شهادت نایاک، Navboost یکی از قوی ترین سیگنال های رتبه بندی گوگل است.

به دنبال ثبت اختراع Navboost

قدمت Navboost حداقل به سال 2005 برمی گردد و از آن زمان به روز شده است. از آنجایی که هیچ اطلاعات رسمی از گوگل در مورد این سیستم وجود ندارد، ذینفعان برای کسب اطلاعات بیشتر به دنبال حق ثبت اختراع بوده اند.

راجر مونتی یکی از کسانی است که به این چالش رسید و در سال 2004 حق ثبت اختراع گوگل را با عنوان “سیستم ها و روش هایی برای ارتباط موضوعی و محبوبیت سند 2004” به صفر رساند. مونتی در مقاله چشمگیر خود در مجله موتور جستجو توضیح می دهد که چگونه این حق ثبت اختراع خاص با اطلاعات ارائه شده در طول جلسات هماهنگ است. او فرآیند رتبه بندی شرح داده شده در ثبت اختراع را به شرح زیر خلاصه می کند:

  • کاربران یک سند (صفحه وب) را از SERP ها بازیابی می کنند.
  • سیستم های گوگل اسناد را به موضوعات نگاشت می کنند.
  • سیستم های گوگل از الگوهای ناوبری کاربر برای امتیازدهی به اسناد برای محبوبیت استفاده می کنند.
  • محبوبیت و نمرات ارتباط اسناد با هم ترکیب می شوند تا بر رتبه بندی جستجو تأثیر بگذارند.

ما هنوز به طور قطع تعیین نکرده ایم که آیا این حق ثبت اختراع برای Navboost است یا خیر. با این حال، تجزیه و تحلیل مونتی بینش ارزشمندی در مورد تفکر گوگل در مورد کلیک های کاربران و تغییرات رتبه کلمات کلیدی ارائه می دهد.

Navboost چگونه کار می کند

بیایید به مکانیک Navboost بپردازیم. اول، داده های خود را از کجا می آورد؟

هنگامی که کاربران جستجوها را انجام می دهند، صفحاتی به آنها ارائه می شود که گوگل احساس می کند با هدف جستجوی اولیه مطابقت دارد. Navboost هنگامی که کاربر روی یک صفحه کلیک می کند، شروع به کار می کند و نحوه تعامل کاربران با لیست های جستجو را ردیابی می کند. ما دقیقا نمی دانیم که الگوریتم چگونه کار می کند، اما به طور کلی تصور می شود که:

  • ارتباط یک صفحه با تعداد افرادی که روی آن کلیک می کنند ارتباط دارد.
  • تعامل با ماندن کاربران در صفحه ای که روی آن کلیک کرده اند نشان داده می شود.
  • اگر کاربران برای نگاه کردن به صفحات دیگر به SERP ها بازگردند، صفحه هدف جستجو را برآورده نمی کند.

سپس Navboost این داده های جدید را به داده های جمع آوری شده از 13 ماه گذشته اضافه می کند. الگوریتم ها یک سیگنال رتبه بندی ارائه می دهند و آن را در SERP ها اعمال می کنند تا تجربه جستجوی آینده را بهبود بخشند. گوگل ممکن است صفحات مرتبط را با افزایش رتبه بندی پاداش دهد، در حالی که صفحاتی که به نظر نمی رسد کاربران را راضی کنند، ممکن است شاهد افت موقعیت جستجو باشند. با این حال، رتبه بندی نهایی یک صفحه به سایر فاکتورهای رتبه بندی گوگل بستگی دارد.

Navboost چه تفاوتی با چسب دارد؟

اگر به عملکرد Navboost شیرجه بزنید، با اصطلاح “چسب” مواجه خواهید شد. Navboost و Glue اساسا عملکرد یکسانی را انجام می دهند، اما در حالی که Navboost بر کلیک های کاربر در SERP ها تمرکز می کند، Glue تعاملات با سایر ویژگی ها را در صفحه نتایج جستجو تجزیه و تحلیل می کند. اینها می تواند شامل عمق اسکرول، شناور و چرخش ماوس باشد. به عنوان مثال، چسب زمانی را ضبط می کند که شخصی در چرخ فلک محصول پیمایش می کند یا People Also Ask را گسترش می دهد.

در طول جلسات استماع، نایاک توضیح داد که گوگل الگوریتم ها را در مراحل مختلف هنگام تعیین نحوه رتبه بندی صفحات وب اعمال می کند. Navboost زودتر برای کمک به حذف نتایج اعمال می شود، در حالی که داده های Glue “بعدا در پشته” وارد می شوند.

چگونه Navboost بر سئو تأثیر می گذارد

بنابراین، این همه صحبت از گوگل برای سئو به چه معناست؟ خوب، نکته اصلی این است: کلیک بر روی محتوای شما مهم است. نحوه تعامل کاربران با وب سایت شما مهم است. این تعاملات نشان می دهد که آیا محتوای شما مفید است و پرس و جوهای جستجو را برآورده می کند یا خیر.

قبل از اینکه ناامید شوید که یک عامل رتبه بندی دیگر در گوگل دارید که باید نگران آن باشید، در اینجا خبر خوب وجود دارد. در تصویر بزرگ، Navboost فقط یک یادآوری برای پیروی از بهترین شیوه های سئو و تمرکز بر ارائه تجربیات کاربری با کیفیت است. اگر سایت شما آسان برای استفاده، مفید و هدف جستجو است، در حال حاضر کلیک ها و تعامل را تشویق می کنید.

چگونه برای Navboost بهینه سازی کنیم؟

برای بهینه سازی برای Navboost، باید به گوگل سیگنال دهید که صفحات وب شما به جستجوگران مرتبط هستند. اینجاست که بهترین شیوه های سئو وارد عمل می شوند – هدف شما تشویق کاربران به کلیک بر روی صفحه شما در SERP ها و ارائه یک تجربه کاربری عالی پس از ورود به سایت شما است. اگر کاربران کلیک کنند اما به SERP ها برگردند – چیزی که به عنوان “pogo-sticking” شناخته می شود – محتوای شما احتمالا کمتر از انتظارات است.

در زیر برخی از استراتژی های سئو وجود دارد که می توانید برای بهبود سایت خود برای Navboost پیاده سازی کنید. مطمئن شوید که به طور منظم آمار سئو را دنبال کنید تا ببینید آیا تلاش های شما نتیجه می دهد یا باید تاکتیک های خود را برای بهبود عملکرد تنظیم کنید.

ایجاد یک ساختار منطقی سایت

روشی که وب سایت خود را سازماندهی می کنید بر سهولت کشف و مصرف محتوای شما تأثیر می گذارد. مطمئن شوید که معماری سایت شما منطقی است و از سفر خریدار شما پشتیبانی می کند.

  • محتوا را در دسته بندی ها گروه بندی کنید تا به کاربران کمک کنید تا اطلاعات مرتبط را به صفر برسانند.
  • زیرمجموعه ها را در جایی که مدیریت مقادیر زیادی از محتوا منطقی است، اضافه کنید.
  • از یک ساختار سلسله مراتبی استفاده کنید که کاربران را از اطلاعات مهم و سطح بالا به محتوای دقیق تر می برد.
  • پیوندهایی را ارائه دهید که به کاربران کمک می کند تا به مرحله بعدی طبیعی سفر خود پیشرفت کنند.

ناوبری بصری را ارائه دهید

هنگامی که بازدیدکنندگان از SERP ها به سایت شما می رسند، باید بتوانند بدون زحمت اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند. ناوبری واضح و آسان ارائه دهید تا بتوانند بدون از دست دادن یک مرحله شروع به کاوش در محتوای شما کنند.

  • منوهای پیمایش را در مکان های آشنا مانند بالای صفحه یا نوار کناری سمت چپ قرار دهید.
  • برچسب های منوی واضح و توصیفی بنویسید.
  • از ناوبری برد کرامب استفاده کنید تا به کاربران نشان دهید که در سلسله مراتب سایت شما کجا هستند.
  • چندین گزینه ناوبری را ارائه دهید تا کاربران بتوانند مسیرهای مختلفی را از طریق محتوای شما طی کنند (به عنوان مثال، پیوندهای داخلی و های مرتبط).
  • از سرنخ های بصری استاندارد مانند سبد خرید یا ذره بین برای کادر جستجو استفاده کنید.
  • یک گزینه جستجوی داخلی ارائه دهید و کادر جستجو را به طور برجسته نمایش دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که عناصر به طور مداوم در هر صفحه چیده شده اند.

طراحی یک رابط کاربر پسند

یک رابط کاربری ساده و بصری جذاب تعامل بازدیدکنندگان با وب سایت شما را آسان تر می کند. رابط کاربری به تمام عناصری اشاره دارد که ممکن است کسی با آنها درگیر شود، مانند متن، تصاویر، دکمه ها، پیوندها و فرم ها.

اجزای یک رابط کاربر پسند عبارتند از:

  • فضای سفید فراوان و چیدمانی تمیز و بدون درهم و برهمگی.
  • حداقل پاپ آپ ها و تبلیغاتی که ممکن است حواس کاربران را پرت یا آزار دهد.
  • تضاد بین رنگ فونت و پس زمینه به طوری که محتوا قابل خواندن است.
  • نشانه های بصری برای نشان دادن پیوندها و موارد قابل کلیک.
  • بازخورد برای نشان دادن زمان موفقیت آمیز بودن اقدامات، مانند فرم های ارسالی.

افزایش سرعت سایت

مطمئن شوید که صفحات وب شما به سرعت بارگیری می شوند تا کاربران بتوانند به محتوای مورد نظر خود دسترسی داشته باشند. یک سایت آهسته و درهم و برهم باعث می شود بازدیدکنندگان بی صبرانه انگشتان خود را بزنند. به جای اینکه آنها را به قیف فروش خود ترغیب کنید، خطر بازگشت آنها به SERP ها را دارید تا سایت پاسخگوتری پیدا کنند.

گوگل از معیارهایی به نام Core Web Vitals برای ارزیابی عملکرد سایت شما استفاده می کند. می توانید این گزارش را در «کنسول جستجو» پیدا کنید. اگر به دلایلی کنسول جستجوی گوگل را راه اندازی نکرده اید، نسخه ای از این اطلاعات را می توانید در ابزار PageSpeed Insights گوگل پیدا کنید. این گزارش سرعت بارگذاری، تعامل و ثبات بصری سایت شما را آزمایش می کند تا ببیند چگونه با آستانه های توصیه شده گوگل مطابقت دارد. اگر سایتی این آستانه ها را داشته باشد، کاربران 24 درصد کمتر احتمال دارد که جهش کنند، بنابراین ارزش آن را دارد که برای بهینه سازی عملکرد صفحه وقت بگذارید.

برای به حداکثر رساندن سرعت سایت:

  • تصاویر را فشرده کنید تا سریعتر بارگذاری شوند.
  • فایل های CSS و جاوا اسکریپت را کوچک و/یا ترکیب کنید.
  • تعداد درخواست های HTTP را کاهش دهید.
  • ذخیره سازی مرورگر را راه اندازی کنید.
  • بارگذاری تنبل را فعال کنید.
  • محتوا را از طریق چندین سرور تحویل دهید.
  • تغییر مسیرهای غیر ضروری را کاهش دهید.

بهینه سازی برای موبایل

بسیاری از کسب و کارها هنوز وب سایت های خود را ابتدا برای دسکتاپ طراحی می کنند، حتی اگر گوگل یک خط مشی نمایه سازی موبایل اول داشته باشد. در واقع، با 63 درصد از جستجوهای ارگانیک در دستگاه های تلفن همراه در سال 2021، کاربران باید بتوانند زمانی که از تلفن های هوشمند و تبلت ها استفاده می کنند، با وب سایت شما تعامل داشته باشند.

برای ایجاد یک وب سایت سازگار با موبایل، مطمئن شوید که:

  • طرح بندی ها پاسخگو هستند و با اندازه صفحه نمایش سازگار هستند.
  • محتوا به خوبی روی صفحه نمایش قرار می گیرد.
  • فونت ها خوانا هستند.
  • دکمه ها و پیوندها از هم فاصله دارند و به راحتی می توان روی آنها ضربه زد.
  • ناوبری ساده و شهودی است.
  • تصاویر برای بارگذاری سریعتر فشرده می شوند.
  • سرعت سایت موبایل بهینه شده است.

هدف فریبنده کردن ویژگی های SERP

Navboost زمانی فعال می شود که کاربران شروع به تعامل با محتوای شما در SERP ها می کنند، بنابراین در نظر بگیرید که چگونه قطعه های شما در مقایسه با سایر لیست های جستجو ظاهر می شوند. توجه داشته باشید:

  • عناوین و توضیحات متا. عناوین و توضیحات متا واضح و مختصر بنویسید که محتوای صفحه را منعکس می کند و کاربران را تشویق می کند تا از صفحه شما بازدید کنند.
  • ساختار URL. از یک ساختار URL توصیفی استفاده کنید که به جستجوگران می گوید در کجای سایت شما قرار می گیرند. به عنوان مثال، URL صفحه خدمات محتوای سئو ما در آدرس زیر قرار دارد: www.victorious.com/services/seo-content
  • تکه های ریچ استفاده از نشانه گذاری طرحواره را در نظر بگیرید تا جزئیات اضافی با فهرست جستجوی خود نمایش داده شود. تصاویر، ویدیوها، رتبه بندی ستاره ها، لینک های سایت، قیمت ها و موجودی موجودی می توانند توجه را به قطعه شما جلب کنند و کلیک ها را تشویق کنند.

صنایع دستی محتوای درجه یک

محتوای با کیفیت بالا به بازدیدکنندگان دلیلی می دهد تا در سایت شما بمانند و پیشنهادات شما را کشف کنند. فهرستی از مقالات عمیق همچنین می تواند به شما کمک کند تا دستورالعمل های EEAT گوگل را برای تخصص و اقتدار رعایت کنید و به گوگل اطمینان می دهد تا صفحه وب شما را در SERP ها بالاتر نشان دهد.

برای ایجاد محتوای قانع کننده و معتبری که کاربران شما را راضی می کند:

  • مخاطبان خود و نیازهای آنها را درک کنید.
  • تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید و هدف جستجو را درک کنید.
  • محتوای اصلی و با ارزش افزوده ارائه دهید که دانش را افزایش می دهد یا راه حل هایی ارائه می دهد.
  • از داده ها و تحقیقات معتبر استفاده کنید.
  • از ترکیبی از انواع محتوا برای جذابیت علایق مختلف استفاده کنید.
  • به طور منظم موجودی محتوای خود را حسابرسی کنید تا مطمئن شوید که مرتبط و به روز است.